Ergonomia ja Lean

Suomen ergonomiayhdistyksen kevätseminaari perjantaina 22.5. klo 10–14

Työpaikoilla kehittämistoimintaa voidaan toteuttaa monella tavalla. Ergonomia ja Lean ovat kehittämisen työkaluja, filosofioita, joihin moni on törmännyt ainakin jollakin tasolla. Vaikka nämä poikkeavatkin lähtökohdiltaan toisistaan, niillä on kuitenkin myös yhteisiä piirteitä: molemmat pyrkivät tarkoituksenmukaiseen toimintaan mm. turhaa tekemistä ja kuormitusta karsimalla. Millaisia haasteita työpaikkojen kehittämiseen liittyy ergonomian ja toisaalta leanin näkökulmista? Voisiko näillä kahdella filosofialla täydentää toisiaan ja saada aikaan ratkaisuja, jotka ovat parempia kuin vain toista soveltamalla?

Tule mukaan kuulemaan ja keskustelamaan aiheesta ERYn kevätseminaariin! Kahvitarjoilun takia ilmoittautuminen seminaariin 15. toukokuuta mennessä Kati Karhulalle (kati.karhula@ttl.fi). Seminaari on ERY:n jäsenille ilmainen, yhdistyksen ulkopuolisilta osallistumismaksu on 40 €.

Paikka: Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Ratapihantie 9, 00520 Helsinki. Paikka on Pasilan aseman vieressä kokoustilassa ”Lemmikki”, jonne vahtimestari opastaa.

• 10:00    Kahvi
  • 10:15    Tervetulosanat, Tuula Uurala, AVI
    Lyhyt johdanto seminaarin teemaan, Veli-Matti Tuure, ERYn varapuheenjohtaja
  • 10:30    Käytännön esimerkkejä ergonomiasta työpaikoilta – yksittäisiä toimenpiteitä, organisoitua kehittämisyhteistyötä vai molempia? Pirjo Talvela-Blomqvist, RAY
  • 11:15    Lean- ajattelu – mistä on kyse? Kalle Arsalo, Suomen Lean-yhdistys ry:n toiminnanjohtaja
  • 12:00    Omakustanteinen lounas Lounasravintola Vaunussa
  • 12:45    Kehittämisen haasteet ja ergonomia – lean -yhteistyön mahdollisuudet – keskustelua aiheesta
  • 13:45    Yhteenveto ja seminaarin päätös

Seminaarin jälkeen klo 14:00 – 15 yhdistyksen kevätkokous jatkaa samassa paikassa. Tervetuloa myös kokoukseen!